Är du hungrig...

Ikväll har jag umgåtts med Gustav a.k.a Kocken som numera inte bor på campus utan har lämnat vår lilla bubbla och bosatt sig på Öster. Vi hade planerat att käka mat ute och sedan gå på en föreläsning. Föreläsningen hette Äta bör man, ändå dör man och hölls av ingen mindre än Jan Boris Möller. Han hade en matserie på TVn som hette Här är ditt kylskåp. Det var en väldigt festlig man och ord som jävla, sjuka i huvudet, förvannade var väldigt förekommande men på ett bra humoristiskt sätt. Han ansåg att vi inte visste var hunger var och att vi äter mycket för att vi är sugna och blir lurade av reklam och livsmedelsföretag. Kan hålla med honom. Han avslutade en tes med: "Är ni törstiga? Drick. Är ni hungriga? DET ÄR NI INTE!"
Fick även lära mig hur man mäter energi i mat. Detta tror jag inte ni vet heller så därför ska jag berätta det. Man avgör hur mycket energi en produkt har genom att elda upp den och se hur mycket värme det ger. Vet ni varför lätt mat då har mindre energi? Jo för att det har vatten i sig och vatten kan inte brinna och på så sätt blir det mindre värme alltså mindre energi...


Där har ni Jan Boris Möller. Känns han bekant?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0