Drömmar som föds

Sitter i biblioteket som skulle kunna kallas mitt andra hem här i Växjö. Idag slipper jag tanten som hade picknick här med godsaker. Idag har hon bytts ut mot ekonomstekare som antagligen är duktiga studenter, de för diskussioner som verkar vettiga iaf ,huruvida man kan ha frågor i analysen till dagens finanskris.
Jag äger rätt stora öron så kunde inte låta bli att överhöra en diskussion som dock inte handlade om plugget utan om en av stekarnas nyårsafton. Han hade tillbringat sin nyårsafton i Las Vegas med vänner där det hade bränts en massvis massa pengar. Detta är givetvis roligt för honom och jag hade gärna tagit hans plats, även att jag jobbade som den sanna proletär jag är. Men det roliga i detta är det som kommer nu.
När stekarn berättade om detta för den andra stekarn, som även brukar kallas för Karins X, så såg man verkligen hur han slukade vartenda ord och riktade sina tankar mot Vegas. Tankar som att gå före i kön, komma in på VIPområden, köpa champagne, ha en egen uppassare som ser till att glaset alltid är fullt och att det finns is i glasen, att kunna komma hem och berätta om detta för polare och att antagligen ha köpt sig en trekant. Det var en våg som sköljde över honom och hur en dröm, en vision, ett livsmål plötsligt började uppenbara sig. Det är mycket möjligt att han kommer förverkliga drömmen och då kommer jag indirekt vara en del av den som var med när den skapades den där dagen i biblioteket när snön hade försvunnit och det var som vanligt i Växjö igen.
När jag kommer till Vegas vet jag att jag kommer jag att komma ihåg detta och le inombords. Min tanke då kommer vara om han tog eller kommer ta sig till Vegas?

Nu kör vi...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0